maandag 14 december 2015

Rotterdamse delicatesse

Ik zeg het er gelijk bij: ik eet dit niet, nooit, never!! Maar een typisch Rotterdamse delicatesse is dus uierboord. Ook wel koeientiet genoemd. Je raadt het al: het is gemaakt van de uiers van een koe. In de jaren ’50 was uierboord vooral bedoeld voor arbeiders die niet veel te besteden hadden. Tegenwoordig wordt uierboord vooral gezien als streekgerecht en als een echte Rotterdamse delicatesse. Dus mijn vriend vond dat ie het een keer gegeten moest hebben. Ik wendde griezelend mijn hoofd af (en nam een foto). Hij vond het lekker. Smaakte naar fricandeau. We kochten het in plakjes gesneden. Beetje zout en peper erop en op een broodje...



‘In Rotterdam zijn denk ik drie slagers die het nog verkopen’, aldus Sander Haak, mede-eigenaar van Slagerij Haak in Crooswijk. Hij krijgt zelfs klanten uit het hele land die graag een stukje ‘koeientiet’ komen proeven. Wij kochten dit bij een kaasspeciaalzaak op het Marinus Bolkplein in de wijk Alexander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten