woensdag 17 september 2014

Reus van Rotterdam

Ooit woonde er in Rotterdam een reus. Mijn vader vertelde wel eens over hem en ik vond het zo'n fascinerend verhaal. Rigardus Rijnhout was 2.37 meter, woog 230 kilo en had schoenmaat 62. In de volksmond werd hij de Reus van Rotterdam genoemd. Mijn vader wees een keer waar de man had gewoond: een hele hoge (maar smalle) voordeur.

Door een tumor in zijn hersenen had Rijnhout een groeistoornis. Om rond te komen verkocht Rijnhout ansichtkaarten met zijn portret en verhuurde zichzelf als reclamebord. Rigardus Rijnhout had een tragisch leven. Hij werd vaak geplaagd met zijn lengte en werd tegen wil en dank een stadsattractie. Toch bleef hij altijd vriendelijk. Als dertiger raakte hij invalide door een fietsongeluk. Toen hij naar het ziekenhuis moest, was daar een kraan voor nodig. Ook moest de politie de straat afzetten om sensatiezoekers op afstand te houden. Rijnhout werd niet oud: hij stierf in 1959 op 36-jarige leeftijd aan de tumor die verantwoordelijk was voor zijn lengte.

In Rotterdam is men hem niet vergeten. In het park in het Oude Westen waar hij vlakbij woonde, kreeg hij in 201 een standbeeld op ware grootte. De stichting die ervoor heeft gezorgd dat het bronzen beeld er kwam, noemt hem een symbool voor de snelle groei van de stad Rotterdam. Mijn fascinatie voor lange mannen is gebleven: ik heb zelf een exemplaar in huis van 2.03 meter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten