donderdag 3 maart 2016

Wat nu met het V&D gebouw?


Het pand op de foto ken je waarschijnlijk wel. Het is groot, staat aan het einde van de Koopgoot en naast het nog grotere Beursgebouw. En het staat leeg. Warenhuis V&D is failliet verklaard. Dat vind ik persoonlijk hartstikke zonde en vervelend voor de meer dan 8000 werknemers van V&D in heel Nederland. En het betekent een groot gat in de Rotterdamse binnenstad qua winkels. De Hoogstraat is al problematisch met veel leegstand na diverse faillissementen. En nu er niemand meer naar het V&D pand loopt, is de loop er in de Hoogstraat ook uit. Voorlopig is er nog geen besluit over het pand. Maar natuurlijk heb ik, als shopper, wel wat ideeën en een verlanglijstje voor het gebouw. Ken je iemand in de Rotterdamse gemeenteraad, laat deze blog dan zeker zien!

Op de bovenste verdieping zat La Place, met een fijn dakterras en dat houden we zo. La Place maakt een doorstart, dat is bekend en deze locatie is prima. In de kelder zie ik graag een grote muziekafdeling. Cd's, vinyl, tweedehands, outlet.... En dan maken we daar gelijk een soort 'men cave' van. Met een leuke hangout vol stoere banken, koffie en niet al te tuttige hapjes. En eventueel nog een herenkledingzaak.
Je man laat je daar en jij kunt heerlijk shoppen op de andere verdiepingen die ik graag gevuld zie met vooral kledingzaken. En dan met name gericht op de portemonnees van de middenklasse: niet extreem duur, geen goedkope zooi als Primark en ook voor mensen die geen maat 36 hebben. Want volgens mij past het overgrote deel van de winkelaars in dit plaatje.

Ik denk aan:
  • Desigual. Deze Spaanse kledingketen had een instore in V&D en een eigen vestiging op de Lijnbaan is ook al weg. Dus: Desigual moet terug naar Rotterdam! Hun winkels zien er ook echt altijd heel gaaf uit (die in Antwerpen is mijn favo, echt zo mooi), dus een mooie trekker.
  • Indiska. Dit zal je niet veel zeggen, maar ik ontdekte deze keten in Stockholm. And I loved it! Kleding, accessoires én leuke woonaccessoires. Redelijke prijzen ook. De zaak zit in heel Scandinavië en Nederland houdt erg van de Scandinavische stijl, dus: zak gerust wat zuidelijker, Indiska! Check hun website maar, dan zie je hoe leuk het is.
  • Promod. Nog zo'n 'parel' die ik ontdekte tijdens vakanties. Een Franse kledingketen voor hem en haar, die je ook vindt in Spanje, België, Duitsland, Luxemburg, Midden-Oosten, Verre oosten, Oezbekistan, nouja, gewoon overal (44 landen!!!) en niet in Nederland! Zo raar! Rotterdam lijkt me een uitstekende plek om te beginnen. De prijzen zijn wederom betaalbaar, leuke hippe kleding... Past prima in mijn nieuwe concept voor het V&D-pand.
  • JBC. Een Belgische keten waar ik ook graag koop. Zoals ze zelf zeggen: kwalitatieve, betaalbare kleding voor de hele familie. En ook fijn: ze hebben er een grote maten collectie (dames) en voor zwangere vrouwen. Check deze zaak maar eens als je in België of Luxemburg bent. ze zitten echt in elke stad! Volgens mij zijn ze best bereid de grens over te gaan. Wat mij betreft zijn ze welkom. 
  • Miss Etam. Een oer-Hollandse dameskledingzaak die opeens verdwenen is uit Rotterdam (boeh!) vanwege de te hoge huren. Oké, je kunt zeggen wat je wilt: niet hip, stom, whatever. Maar niet iedereen is hip. Er zijn ook mensen boven de 45 die af en toe eens wat nieuws willen kopen. En zelf kocht ik afgelopen weekend nog een fijne broek bij Miss Etam. Ze passen prima in het oude V&D-gebouw. 
  • MS Mode. Nog zo'n 'middle of the road' zaak voor dameskleding, denk je misschien. Maar die zijn ook nodig! Goedkoop, met mode vanaf maat 40 t/m maat erg groot. Ik kocht er dit weekend nog een kek panterjurkje voor de zomer. MS is erg aan de weg aan het timmeren, ook online en op social media, maar helaas verdwenen uit het centrum van Rotterdam. Kom terug! Overigens hoort deze keten bij CoolCat en de eigenaar wilde V&D redden.
En zo heb ik het pand al aardig opgevuld. Een hele baby/kind-verdieping zou ook nog een optie zijn. Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren...

1 opmerking: