dinsdag 12 augustus 2014

Naar de Markt(hal)

Vanaf het eerste moment dat ik las over de Markthal, was ik enthousiast. Dat zal zo'n tien jaar geleden geweest zijn. In Barcelona vond (en vind!) ik La Boqueria, de markthal op de Ramblas al muy bien. Zoiets in Rotterdam, mijn eigen stad, leek me echt geweldig. Niet alleen vanwege het beloofde 'smulparadijs' op de marktvloer, maar ook vanwege de architectuur. Weer een bijzonder gebouw erbij in Rotterdam. En nu is ie bijna klaar. Vanaf 1 oktober is de overdekte foodmarket open! De geruchten gaan trouwens dat 'iemand van het Koninklijk Huis' de opening verricht. Máxima met zo'n leuke boodschappentrolley achter haar aan?


Grote trekker is natuurlijk het waanzinnige plafond. Echt: een prijs voor wie dit heeft bedacht! Ik hoop echt dat het gaat lopen, deze versmarkt. Want ja, dit soort initatieven zijn leuk, maar je moet altijd nog maar zien of de ronkende reclameteksten ('Een bruisende markthal die uit zijn voegen barst van verse vis, brood dat nog warm is, mals vlees, ontelbaar veel soorten kaas en groenten net uit de grond') het publiek ook aanspreekt...


Eén kritiekpuntje heb ik: de buitenkant ziet er in het echt best saai uit. Grauw, grijs. Ik dacht echt dat het een opvallend wit gebouw zou worden als stralend middelpunt. En zelf zou ik niet kiezen voor een woning in het gebouw. Al hoef je dan niet ver te sjouwen met je boodschappen.
De Markthal vind je bij de Binnenrotte en Station Blaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten